Recensie 'Hacks' seizoen 3: alweer een verslavend seizoen van deze zeer grappige serie (2024)

De twee hoofdpersonages groeien dichter naar elkaar toe dan ooit en dat leidt tot vuurwerk.

Regie: Lucia Aniello, e.a. | Cast: Jean Smart (Deborah Vance), Hannah Einbinder (Ava), Carl Clemons-Hopkins (Marcus), Paul W. Downs (Jimmy), Kaitlin Olson (DJ), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 29-36 minuten | Jaar: 2024

Aan het einde van het vorige seizoen van Hacks gingen Deborah en Ava elk hun eigen weg. Deborah had een grote hit met een eigen komediespecial waarin ze modern materiaal combineerde met haar meest persoonlijke verhaal en Ava verwierf een droombaan als schrijver bij een maatschappijkritisch komedieprogramma. Inmiddels begint de schijnwerper op Deborah weer een beetje te dimmen. Gelukkig komt ze Ava tegen net wanneer ze haar beste grappenbedenker nodig voor een evenement. De twee gaan weer samenwerken.

Minder dan tien jaar geleden verkondigden sommigen dat de wereld eindelijk ontdekte dat vrouwen ook grappig kunnen zijn. Wat was dat voor onzin? Hebben die mensen hun geheugen laten wissen? In de jaren tachtig was The Golden Girls, waarin vier vrouwelijke hoofdpersonages elkaar bruut de huid vol scholden, een wereldwijd megasucces. Die serie had makkelijk nog langer dan zeven seizoenen kunnen lopen als een van de actrices er niet mee had willen stoppen.

Met het oog op de kijkcijfers wilde een concurrerende zender zelfs iets soortgelijks maken. Dat werd Designing Women, met onder andere Jean Smart die in Hacks de hoofdrol speelt. Zij liet in de HBO-serie Watchmen de rest van de cast al een poepie ruiken als niet stuk te krijgen FBI-agent, maar komedie is altijd haar grootste talent geweest. De rol van een komedieveteraan in Hacks is haar dan ook op het lijf geschreven en in seizoen drie is ze weer als vanouds op dreef.

Dat geldt ook voor de stijl van deze serie: het draait niet om de momenten waarop Deborah voor de camera staat en haar ding doet, maar hoe het gaat voordat het zover is. De normale gesprekken tussen Deborah en Ava zijn al voor de helft gevuld met grappen en ook wanneer Deborah socializet met andere stand-upcomedians is er de ene na de andere voltreffer.

Hacks is geen pure komedie; er is genoeg ruimte voor drama. In het eerste seizoen werd al eens vermeld dat Deborah een baan als talkshowpresentator kwijtgeraakte vanwege negatieve media-aandacht, als gevolg van het in brand steken van het huis van haar ex-man nadat deze haar had bedrogen met haar eigen zus. Laatstgenoemde heeft ze sindsdien niet meer gezien, maar wel wat streken geleverd. Gaat de verzoening met haar zus er nu eindelijk van komen? En wat doet Deborah wanneer ze hoort dat de huidige presentator gaat stoppen?

De spanning wordt één aflevering te lang gerekt. In een aflevering die hadden kunnen worden geschrapt zonder enige impact te hebben op het verloop van dit seizoen raken Deborah en Ava verdwaald tijdens een wandeltocht. De aflevering draait om Deborahs acceptatie van ouder worden, maar zowel het plot als de kern van het verhaal staan volledig los van de rest van het seizoen. En de weg kwijtraken is ook een beetje aan de flauwe kant.

Ook jammer is de nogal gebruikelijke Amerikaanse weergave van hom*o's: een hom*oseksueel getint feest vangt aan met een nonchalante vermelding van harddrugsgebruik en even later heeft een stelletje openlijk seks terwijl andere feestgangers ongestoord voorbijlopen. Voor een serie die inzet op het verbreken van stereotypes is het jammer dat deze ene groep op de meest clichématige manier wordt neergezet.

Maar in de laatste twee afleveringen is Hacks op haar best. Hierin wordt Deborah gewezen op foute, verouderde grappen uit het verleden. Tot nu toe had ze altijd Ava als moreel kompas, maar ditmaal krijgt ze een wat grotere groep op haar nek. De situatie biedt een voorbeeld voor hoe je daar mee in het echte leven mee om moet gaan. Ook in de afsluiter knalt het. Hannah Einbinder laat in de rol van Ava zien dat ze meer in zich heeft dan alleen een sociaal onhandige grappenmaker.

Het seizoen eindigt op een heel bijzondere manier. Het kan een cliffhanger zijn voor een volgend seizoen (laten we het hopen) of een origineel en sterk einde waarin Deborah iets heeft bereikt met Ava maar niet weet of dat een overwinning is. In het geval van die laatste optie zou dit een afsluiter zijn in de stijl van makers Robert en Michelle King (The Good Wife); iets anders dan gebruikelijk.

Hacks is niet het bewijs dat vrouwen ook grappig kunnen zijn, maar slechts het zoveelste voorbeeld daarvan in vele decennia. Iemand die vrijwel geen enkele vrouw grappig vindt, mag eindelijk eens leren dat het niet aan de dames ligt maar aan zijn eigen gevoel voor humor. Heel wat vrouwen kunnen immers ook niet lachen om typische mannengrappen en zij roepen ook niet meteen dat alle mannen niet grappig zijn.

★★★★☆

Hacks is te zien bij HBO Max.

Beeld: Universal Television

Interesse om voor ons te komen schrijven? Wij zijn op zoek naar freelance redacteuren.

Ben jij van plan Hacks seizoen 3 te gaan kijken?

• Ja

45

%

1.000

stemmen

• Nee

45

%

1.000

stemmen

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Ouida Strosin DO

Last Updated:

Views: 6417

Rating: 4.6 / 5 (56 voted)

Reviews: 95% of readers found this page helpful

Author information

Name: Ouida Strosin DO

Birthday: 1995-04-27

Address: Suite 927 930 Kilback Radial, Candidaville, TN 87795

Phone: +8561498978366

Job: Legacy Manufacturing Specialist

Hobby: Singing, Mountain biking, Water sports, Water sports, Taxidermy, Polo, Pet

Introduction: My name is Ouida Strosin DO, I am a precious, combative, spotless, modern, spotless, beautiful, precious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.